Case: Kiropraktorerne Frederiksberg


Kiropraktorerne Frederiksberg

To-mands klinik der voksede til adskillige ansatte og en ekstra afdeling

I 2008 udformede jeg en ny hjemmeside og en samlet visuel identitet og branding for Kiropraktorerne Frederiksberg. Det blev starten på et langt samarbejde med klinikken, som på daværende tidspunkt udgjorde to kiropraktorer, men senere voksede til adskillige ansatte og en ekstra afdeling.

Design og kommunikation som konkurrencefordel

Da vores samarbejde begyndte i 2008, lavede jeg en markeds- og konkurrentanalyse, samt en målgruppe- og kundeanalyse. I den forbindelse viste det sig hurtigt, at brugen af design og niveauet af kommunikation blandt konkurrenterne gav store muligheder for at differentiere sig.

Et mere professionelt brug af design og kommunikation var en oplagt mulig konkurrencefordel. Kommunikationsniveauet blandt konkurrenterne var generelt set uprofessionelt og de konkrete kommunikationsprodukter, såsom hjemmesider, fremstod i høj grad “hjemmelavet”.

Behov for et troværdigt, trygt og imødekommende udtryk

Mine undersøgelse viste desuden, at mange klienter havde en ikke ubetydelig angst og manglende viden omkring kiropraktisk behandling – bekymringer som “gør det ondt” gik ofte igen.

På baggrund af mine analyser gik vi derfor målrettet efter et udtryk og en visuel identitet, som på en gang signalerede  professionalisme, troværdighed, tryghed og imødekommenhed – alt sammen holdt i rene skandinaviske visuelle rammer. I den forbindelse valgte vi at arbejde med en frisk, varm og beroligende grøn som den primære farve kombineret med hvid og grå, samt bløde runde former.

En samlet brandoplevelse understøttet af billeder, interiør og skilting

Til understøttelse af klinikkens kommunikationen – især på hjemmesiden – blev en erfaren fotograf desuden inddraget. Adskillige serier af billeder blev skudt til dækning af klinikken, de to kiropraktorer, behandlingssituationer og lokalområdet. Målet var at afmystificere og afdramatisere evt. angst omkring den kiropraktiske behandling, skabe troværdig og åbenhed omkring klinikken og kiropraktorerne, samt løfte deres image gennem en generel brug af “lækre” og professionelle billeder – og skabe en sammenhængene brandoplevelse.

Selve klinikkens interiør blev desuden afstemt med den visuelle identitet og holdt i hvide og grønne farver, og jeg skabte dertil en række skilte til udendørs brug, som sikrede synlighed, signalerede professionalisme og understøttede brandingen.

Et design der gav flere klienter og mere energi

Da hjemmesiden og den nye visuelle identitet gik i luften, kom der hurtigt mange positive tilbagemeldinger. Kiropraktorerne fik også, som det så tit sker ved indfasningen af nyt design, generelt tilført en fornyet energi omkring klinikken.

Det nye design og de mange positive tilbagemeldinger blev fulgt op af mere aktivitet i klinikken. Vi fulgte desuden op med løbende søgemaskineoptimering og online markedsføring for bedst muligt at udnytte den nye markedsposition og positive bølge, som vi havde skabt for klinikken, og jeg udformede en overordnet markedsføringsplan for de fremadrettede aktiviteter.

Konkurrenterne vågnede

Der gik ca. to år, før konkurrenterne generelt set fulgte trop. Enkelte kopierede ligefrem klinikkens nye udtryk og tiltag, hvilket dog var forventeligt. Vi havde af samme årsag løbende en dialog om nye tiltag, så klinikken hele tiden var et par skridt foran.

Hjemmesiden blev eksempelvis løbende udvidet med bl.a. en symptomoversigt hvis kan kunne læse mere om kropslige smerter og årsager, en træningsguide og endelig mobiloptimeringer. Senere kom Facebook aktiviteter til, såsom rabat ved indtjekning, og endelig en helt ny hjemmeside i det toneangivende WordPress CMS og med online booking.

Klinikken fik vokseværk

Undervejs voksede klinikken til adskillige ansatte, de første lokaler på Frederiksberg blev udvidet og endelig åbnede man en ny klinik på vesterbro.

I dag er kampen om kundernes opmærksomhed om muligt hårdere end nogenside, men med en klar cementering af klinikkens brand før de sociale medier tog helt over og en proaktiv og omstillingsparat indstillling til selvsamme – og ikke mindst et konstant fokus på en sammenhængende brandoplevelse – står man på en godt fundament og er rustet til fremtiden.

Klinikkens mange positive anmeldelser på selvsamme sociale medier og et stort antal følgere – to vigtige brikker i den nye “like-økonomi” – taler desuden deres tydelige sprog.

Brief

Skab en samlet og langtidsholdbar identitet, kommunikations- og brandoplevelse – via ny hjemmeside, papirlinje, visuel identitet, branding og strategi – som kan løfte klinikken væsentligt over konkurrenterne og øge tilgangen af klienter.

Opgaver

Visuel identitet, grafisk design, branding, papirlinje, tryksager, skiltning, online og offline reklame, hjemmeside, søgemaskineoptimering, markedsføringsplan, sociale medier, rådgivning og sparring.

Læs mere

Er du interesseret i flere cases, så kig forbi siden cases. Se også flere eksempler på grafisk designdigital design, samt video og dokumentarfilm under portfolio.


Andreas Kildegaard

Om Andreas Kildegaard

Kommunikatør, kulturformidler og blogger. Jeg har skrevet tekster, blogget, skabt video og dokumentarfilm og udformet kommunikation og design til tryk og skærm. I de seneste år har jeg især arbejdet med kommunikation og formidling af design, kunst og kulturområdet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *